Sanitka 2 a návrat Dášenky Veškrnovej Havlovej (recenzia)

Sanitka 2 a návrat Dášenky Veškrnovej – Havlovej.

Určite mnoho ľudí zaregistrovalo novú sériu dielov k seriálu Sanitka. Vysiela ju ako RSTV tak aj ČT. Natáčanie tejto série trvalo necelé dva roky. Dej sa odohráva v Prahe a okolí. Scenár napísal Ivan Hubač, réžiu mal Filip Renč. Nová sériá ma šokovala, a určite nie len mňa. Scenár k filmu je domyslený takmer dokonale, a k réžii sa ani netreba vyjadrovať. Mladý Filip Renč, malá hviezdička zo socialistickej éry vytvorila dielo, hodné umeleckej a nadčasovej kvality. Len máloktorým filmom či seriálom sa podarilo nadviazať na úroveň z dôb socializmu a štátnej filmovej tvorby, najmä produkovanej z Barrandovských štúdií alebo Bratislavskej Koliby. Tomuto seriálu sa to podarilo do veľkej miery. Autenticky zobrazované scény s vynikajúcim hereckým obsadeným, prevažne pôvodným z predchádzajúcej sérii spravilo svoje. Objavili sa v ňom síce aj postavy a herci či herečky, ktoré v ňom neúčinkovali predtým, napr. Dagmar Veškrnová – Havlová, avšak ani odlúčenie sa od hereckej tvorby nijako „nepomohlo“ Veškrnovej po prevrate roku 89 zabudnúť na starú socialistickú školu a obhliadnuc od jej iných funkcií či činností jej výkony a kvalita ostala „zakonzervovaná“ a naplno sa teda mohla prejaviť v role primárky. Mimoriadne municiózne scény dostali aj nové rozmery. Najviditeľnejším bol rozmer zachytenia autentickosti detailu. Ďalším novým rozmerom boli špeciálne efekty, ktorých síce nie je veľa, ale zohrali svoju úlohu atraktivity. Filip Renč a scenárista veľmi vyvážene zapúšťali do diela tieto efekty a presne vystihli rozsah miery tak, aby neboli diely gýčovité a nimi preplnené. Naturalistické scény a zábery, najmä v siedmom dieli mierne prekračovali možnosti konkrétnej reality, avšak môžu sa vyskytnúť v reálnom živote záchrannej služby a nemocníc v podobných situáciách. Navyše skvelo sú zapúšťané do scén dôsledky problémov dnešhého kapitalizmu, drogy, kriminalita skazenej mládeže, no, príčiny sú samozrejme opomenuté, čo možno charakterizovať ako mínus diela. Amoralita ľudí, pohybújúcich sa okolo súkromných záchranných služieb tiež dostala priestor, keďže bohužiaľ v kapitalizme ide aj pri takýchto závažných organizáciách o zisky. Ďalším mínusom novej série je aj výber postáv väčšinou z kruhu zbohatlíkov, čo sa už stáva bohužiaľ pravidlom dnešných seriálov, i keď rola Jaromíra Hanzlíka a Jiříčka obsahuje aj zábery z priemerného bytu Čecha. Priestor dostala aj korupcia. Ľudskosť seriálu ostala ležať na bedrách postáv (hercov) lekárov a personálu záchranej služby. Veľmi reálne sú zobrazované aj problémy nevery, sexu a lásky. Najvýraznejšou dôležitou črtou sa stala kompatibilita deju s adekvátnou filmovou hudbou, ktorá zvýrazňuje dramatickosť scén podľa situácie. Vnímavému oku diváka nemohol újsť aj skvele „natienený“ kontrast minulého a súčasného, napr. staré auto zo 70. rokov a súčasná podoba automobilov alebo ošarpané romantické domy, obrat kamery o 160 stupňov na rozkvinutý park. Významným pokrokom je aj fakt, že tvorcovia seriálu uplatnili kvalitu pred kvantitou. Počet dielov nasvedčuje návrat k Dietlovskému heslu: „najviac 13 dielov a dosť“. I keď Major Zeman mal 30 dielov, ale tu išlo o vysokú kvalitu a profesionalitu spojenú s číselnou symbolikou. Záverečná titulná pieseň ostala nemenná v podaní Hany Zagorovej a Standa Hložka. Zmenila sa ale hudba na dynamickejšiu rockovú podobu, čo kopíruje verne túto uponáhľanú a chaotickú dobu v ktorej prevláda stres a strach. Na záver len môžeme zhnrnúť, ze nové diely Sanitky 2 sú významným prínosom do pokladnice česko-slovenskej filmovej tvorby, najmä českej, aj napriek jej rezignovaním na súčasný veľmi nepriaznivý stav zdravotníctva a možnosti väčšiny občanov na kvalitnú bezplantú zdravotnú starostlivosť.

Kam zmizla kultúra?

14.09.2024

Mnohí ľudia, a nemôžeme im to mať za zlé, si mýlia kultúru s politikou. Myslia to dobre, ale bohužiaľ to dobro je ohraničené len ich subjektívnymi predstavami o „kultúre“, popularitou a v konečnom dôsledku pohodlnosťou, ktorú im prináša táto popularita a určité finančné príjmy, na ktorých sú zavislí. Kultúra ale záhŕňa aj niečo viac. Zahŕňa pokoru, [...]

Herci-politici, prečo šírite nenávisť?

13.10.2023

Je až tragikomické sledovať aktivitu niektorých hercov-politikov, ktorí si zrejme pomýlili svoje povolanie a zneužívajú svoju popularitu na šírenie vlastných subjektívnych, a do veľkej miery zaujatých názorov na ľudí, ktorí na rozdiel od nich majú mandát od tohto národa, vážení herci a herečky, aby reprezentovali tento národ. Vy nemáte žiadne morálne právo, aby ste [...]

Hlas vypočul hlas národa. Dokedy?

08.10.2023

Je až do popukania ako liberálne až miestami profašis.tické médiá teraz vyťahujú všetkých kostlivcov zo skríň, aby vyjadrili svoju nenávisť, zaslepenosť a upevnili svoju protinárodnú pozíciu a aby zastrašili občanov, ktorí sa rozhodli demokraticky a slobodne voliť podľa, viacmenej, svojej vôle a nenechali ich pokojne spať. Čo sa to vlastne dnes teda deje? Celá tá [...]

Msta-S, ruská húfnica, kanón, streľba, bombardovanie, vojna na Ukrajine

Hrabko: Na dianí na Ukrajine sa nič nezmení, kým do toho nevstúpi Trump

23.11.2024 08:26

Pribúdajú politické signály, že by sa mohli začať rokovania o zastavení bojov na Ukrajine. Reálne to však bude až s Trumpom, povedal publicista.

Libanon, Bejrút

Izraelský úder otriasol Bejrútom, na mieste zničenej budovy sú mŕtvi a ranení

23.11.2024 08:05

Niekoľko mŕtvych a ranených si v sobotu skoro ráno vyžiadal izraelský vzdušný úder na obytný dom v centrálnej časti Bejrútu.

Roberta Metsolová

Šéfka europarlamentu Metsolová sa obáva nemeckých volieb, hovorí o populistoch: Koho zvolia sklamaní občania?

23.11.2024 07:50

Metsolová apelovala na proeurópske a proukrajinské strany v Nemecku, aby pred voľbami spojili svoje sily.

vojna na Ukrajine, Bachmut, Da Vinci, Dmytro Kocjubaljo

ONLINE: Rýchlo a zbesilo. Ruská raketa Orešnik doletela k Dnipru za 15 minút rýchlosťou 13-tisíc km/h

23.11.2024 07:15, aktualizované: 08:57

Nová ruská raketa, ktorú Rusko použilo pri útoku na Dnipro, mala šesť hlavíc, každá ešte šesť kusov submunície.